Apple najvredniji na njujorškoj berzi

Posted: mart 26, 2012 in Tehnologija
Oznake:

Informatički gigant „Apple“, čije su akcije od početka godine ojačale za gotovo 50 odsto, postao je najvrednija kompanija na njujorškoj berzi, sa ukupnom tržišnom vrednošću koja je premašila 550 milijardi dolara.

KUPERTINO – Informatički gigant „Apple“, čije su akcije od početka godine ojačale za gotovo 50 odsto, postao je najvrednija kompanija na njujorškoj berzi, sa ukupnom tržišnom vrednošću koja je premašila 550 milijardi dolara, objavio je danas list „Ekonomist“ na svom sajtu.

„Apple“ je tako sve jači i jači, uprkos velikom gubitku kojeg je za tu firmu predstavljala smrt njenog osnivača Stiva Džobsa 5. oktobra 2011. godine, ističe se u tekstu.

U proteklih 20 godina, na poziciji najveće kompanije na američkoj berzi po vrednosti su se smenjivali naftni gigant „Ekson mobil“, konglomerat „General electric“ (GE) i informatički gigant „Microsoft“.

U poređenju sa „Apple-om“, prve dve kompanije su veoma velike. Tako su godišnji prihodi „Ekson mobila“ iznosili 486 milijardi dolara, a GE zapošljava 301.000 ljudi. sa druge strane „Apple“ je u poslednjoj fiskalnoj godini ostvario prihode od 108 milijardi dolara sa samo 60,000 zaposlenih.

Sa druge strane, „Apple“ nudi izglede za rast o kakvima akcionari „Eksona“ ili GE mogu samo da sanjaju. Prihodi „Apple-a“ su u poslednjem kvartalu bili gotovo dvostruko veći u odnosu na isti period prethodne godine, a prognozira se da će u 2013. godini oni biti gotovo trostruko veći u odnosu na one iz 2010.

„Apple“ je pravi primer moderne kompanije – koja nema toliko fizičkog kapitala koliko onog mentalnog, navodi „Ekonomist“. Aktualna dominacija te kompanije na tržištu govori dosta o ekonomiji i berzama, odnosno podseća, u vreme kad kineski model državnog kapitalizma dobija sve više pristalica, da slobodno tržište može da bude itekako inovativno.

U proteklih 11 godina je „Apple“ na tržište izbacio tri nova proizvoda – „iPod“, „iPhone“ i „iPad“ – koji su stvorili potpuno nova tržišta i ostvarili želje koje potrošači nisu ni znali da imaju.

Drugo, „Apple-ova“ dominacija pokazuje da je internet dostigao punoletstvo i zrelost. Pucanje informatičkog „mehura od sapunice“ krajem devedesetih godina prošlog veka je uključivalo kompanije koje su imale velik broj ideja, ali niske prihode i profit.

„Apple“ je, međutim, pokazao da je moguće ostvariti odličnu zaradu zahvaljujući briljantnom dizajnu i nudeći kupcima mogućnost da internetu lako pristupe gde god da se nalaze.

Nagli rast te kompanije je takođe pokazao da su, čak i u vreme krize, kupci spremni da daju novac za uređaje koje „jednostavno moraju da imaju“.

Pored toga, „Apple“ ima veliku korist od globalizacije pa tako u Aziji ne samo da pravi svoje proizvode po niskoj ceni, već ih tamo i prodaje. Na primer, u Pekingu su skoro izbili neredi kad kupci nisu mogli da kupe najnoviji „iPhone“.

Ove nedelje investitori čekaju da vide koliki će deo svojih rezervi kapitala od ukupno 100 milijardi dolara „Apple“ potrošiti na isplatu dividendi svojim akcionarima, kao i po kojoj ceni će ta kompanija otkupljivati sopstvene akcije počev od sledeće fiskalne godine, navodi „Ekonomist“.

Advertisements

Zatvoreno za komentare.